Wat en wie

Een studio is een plek waar mensen iets maken. Dat kunnen verschillende dingen zijn: muziek, schilderijen, foto’s, teksten, tekeningen, films, animaties of… vul zelf maar in. In een studio brengt een mens iets van zichzelf tot uitdrukking. Dat wordt dan vanzelfsprekend zelfexpressie genoemd.

Educatief? Het woord educatie komt van het Latijnse ‘educere’ en gaat over vorming, opvoeding en onderwijs. In onze studio betekent educatie vooral ontdekken en leren hoe je aan je eigen vorming kunt bijdragen. We gebruiken daar het woord ‘zelfleren’ voor.

Zelfexpressie en zelfleren hebben met elkaar gemeen dat er communicatie voor nodig is. Dus spreekt het vanzelf dat communicatie bij ons een belangrijke plaats inneemt.

Een mens is op talloze manieren met anderen verbonden. Dat geldt ook bij leren. Leren is een individuele zaak maar met hulp van anderen. We noemen deze benadering sociaal-individualistisch. In Zuid-Afrika heeft men daar een mooi woord voor: Ubuntu, wat betekent ‘ik ben, omdat wij zijn’.

De Educatieve Studio is een stichting zonder winstoogmerk, we zijn ‘non-profit’ zoals dat dan heet. Dit betekent dat we voor de uitvoering van het werk afhankelijk zijn van projectsubsidies en van welwillende bijdragen van sympathisanten en belanghebbenden. Mensen of organisaties die ons werk willen ondersteunen zijn uiteraard zeer welkom en kunnen hier terecht.

De oprichters
Stichting De Educatieve Studio is opgericht in 2013. Het bestuur bestaat uit:

bas125Bas Tellinga, penningmeester
Computerspecialist, met als specialisatie het bouwen van maat-PC’s. Hij kreeg mede door zijn kinderen belangstelling voor media-educatie. Bas vond in webdesign een nieuwe liefde en ontwierp dan ook de site van De Educatieve Studio.  

 

Foto Jak

Jak Boumans, secretaris
Contentspecialist. Jak heeft een uitgeversachtergrond, hij  werkte voor grote Nederlandse uitgeverijen als ontwikkelaar aan digitale projecten. Hij is ook secretaris van de European Academy of Digital Media.

 

Foto HansHans Sleurink, voorzitter
Hoofdredacteur. Hans heeft een tv-achtergrond, hij werkte als regisseur en scenarioschrijver. Digitale technologie bracht hem op het spoor van nieuwe vertelvormen. Door zijn expertise raakte hij betrokken bij leertrajecten in het onderwijs.

 

 

Comments are closed.