Iedereen weet toch wat de media zijn

Hans Sleurink, 01 december 2016

Bijna iedereen spreekt wel eens over de media en dat gebeurt meestal met grote vanzelfsprekendheid. Als ik mensen vraag wat ze met ‘de media’ bedoelen dan is het antwoord vaak hetzelfde: de tv, kranten, de radio. Jongeren voegen daar meestal de sociale media aan toe. Dit zijn de spraakmakende media. Die worden als belangrijk beschouwd omdat ze ons vertellen wat er in de wereld gebeurd. Mensen spreken met elkaar over wat deze media ons melden en dat maakt ze letterlijk tot spraakmakende media.

Er zijn heel wat soorten media zoals deze bekende mediaboom toont.

Er zijn heel wat soorten media zoals deze bekende mediaboom toont.

Media bestaan in allerlei soorten en maten. Denk aan analoge media, digitale media, nieuwsmedia, beeldmedia, oude media, nieuwe media, persmedia, commerciële media, publieke media, online media. Ze horen allemaal bij ‘de media’ en dat maakt het praten erover behoorlijk lastig, want persmedia zijn heel wat anders dan amusementmedia en gedrukte media verschillen nogal van sociale media. De media hebben als begrip meer om het lijf dan op het eerste gezicht lijkt.

Natuurlijk wordt geprobeerd tussen alle media onderscheid te maken, zoals:
– naar hun inhoudelijke functie. Amusementsmedia brengen amusement, nieuwsmedia brengen nieuws;
– naar de techniek die ze gebruiken. Gedrukte media maken gebruik van drukpersen, online media van elektronische netwerken;
– naar hun maatschappelijke functie. Publiek gefinancierde media zijn anders van karakter dan commerciële media, al doen ze voor een deel dezelfde taken.

In de loop van de tijd zijn er veel verschillende indelingen van de media gemaakt, maar bij alle verschillen hebben ze ook een belangrijke overeenkomst: ze doen aan communicatie. En dat feit maakt ze van groot belang, want communicatie speelt in het leven op allerlei manieren steeds vaker een doorslaggevende rol.

Neem de spraakmakende media. Geven die ons echt een goed beeld van wat in de wereld gebeurt? Als ik die vraag aan anderen voorleg dan klinkt er veel aarzeling in de antwoorden. Vrijwel niemand durft op die vraag volmondig ja op te zeggen. En dat is maar goed ook.

Als het gaat over ‘de media’ kunnen we beter oplettend zijn. De media gaan over onszelf, over wat we weten en te weten komen, over het beeld dat we hebben van de wereld, hoe we omgaan met de wereld en de wereld met ons. De media bepalen vergaand wie we zijn, hoe we in de wereld staan en wat onze mogelijkheden zijn om er in te leven.

Wie kan dan het gevoel hebben al genoeg van ‘de media’ af te weten?

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Confirm that you are not a bot - select a man with raised hand: